Tweejarige onderbouwperiode

Het onderwijs in de eerste twee leerjaren in beide sectoren is in feite het vervolg op en de afronding van het basisonderwijs in de voorgaande acht jaar. De onderwijsdoelen sluiten aan bij de drie hoofdkenmerken van het totale voortgezet onderwijs:

  • een brede persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke vorming;
  • centraal stellen van een actieve, zo zelfstandig mogelijk lerende leerling;
  • het recht doen aan en het benutten van verschillen tussen leerlingen.

Daarbij spelen vaardigheid, zelfstandigheid, gedifferentieerd en samenhangend leren een belangrijke rol. In de eerste twee leerjaren krijgen leerlingen in grote lijnen hetzelfde brede aanbod, waarbij wel sprake is van differentiatie naar niveau. De brugklassen zijn, afhankelijk van het niveau, in de studie vmbo of in de studie mavo/havo/atheneum ondergebracht.

De plaatsingscommissie plaatst leerlingen in de brugklas aan de hand het advies van de basisschool dat is gebaseerd op de Friese Plaatsingswijzer. In deze plaatsingswijzer spelen de behaalde resultaten in groep 6, 7 en 8 van de betreffende leerling een belangrijke rol bij het bepalen van de plaatsing. Daarbij wordt met name gelet op de onderdelen begrijpend lezen en rekenen. Uitgebreide informatie over de Friese Plaatsingswijzer kunt u vinden op de website www.frieseplaatsingswijzer.nl.

Het doel van de eerste 2 leerjaren is vast te stellen in welke leerweg de leerling zijn schoolloopbaan na de eerste twee jaar gaat vervolgen. Aan het eind van het tweede schooljaar vindt plaatsing in de bovenbouw van het vmbo, mavo, havo of atheneum plaats. Als de resultaten van een leerling daartoe aanleiding geven, kan een leerling tussentijds veranderen van niveau.

Ouder(s)/verzorger(s) hebben via een inlogcode van Magister inzicht in de cijferadministratie van hun kind. Zij worden ook op de hoogte gebracht van de studieresultaten. De leerlingen krijgen een eindrapport met een begeleidend schrijven.

De eerste 2 leerjaren bestaan uit de volgende (samengestelde) groepen: vmbo-basis en kader (inclusief leerwegondersteunend onderwijs), mavo en/of havo, havo en/of atheneum, havo en atheneum met Technasium.

In de klassen worden de vakken van de basisvorming gegeven op het bijbehorende niveau. Rekening houdend met het vervolg wordt in de vmbo-klassen geen Frans gegeven. In plaats daarvan worden meer uren techniek en verzorging gegeven.

Structuurschema

LWOO

Op basis van de plaatsingswijzer van de basisschool die gelijk met de aanmelding wordt meegestuurd, kunnen wij leerachterstanden vaststellen bij de leerling. Om voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO) in aanmerking te komen, moeten deze leerachterstanden op twee of meer leergebieden vastgesteld zijn en tenminste op begrijpend lezen en/of rekenen; spelling en technisch lezen zijn de andere twee leergebieden. Op basis van deze gegevens dienen wij een aanvraag in voor (LWOO) bij het Samenwerkingsverband Fryslan-Noard.  Een toegekende beschikking maakt het binnen de school mogelijk om, waar nodig, meer ondersteuning en begeleiding te organiseren voor uw zoon of dochter.

Atheneum wetenschap

In het atheneum volgen leerlingen het vak WON: Wetenschaps-oriëntatie Nederland. Leerlingen leren hier stapsgewijs hoe ze onderzoek kunnen doen. De mate van onderzoek doen wordt verder uitgebreid richting de bovenbouw zodat leerlingen na het behalen van het atheneumdiploma bij RSG Simon Vestdijk goed voorbereid zijn op een verdere studie aan de universiteit. Voor dat doel heeft onze school zich aangesloten bij de WON Akademie, een samenwerkingsverband van ongeveer 50 vwo-scholen in Nederland die werken aan de aansluiting tussen het vwo en het wetenschappelijk onderwijs. De WON Akademie heeft als doel leerlingen al tijdens hun vwo-opleiding middels ‘wetenschapsoriëntatie’ een gedegen, basale wetenschappelijke vorming te geven. Daarbij gaat het om de verwerving van kennis en vaardigheden op het gebied van wetenschap in de volle breedte (alfa, bèta en gamma), van belangrijke wetenschappelijke methoden/technieken en van de stappen die in de onderzoekspraktijk gezet worden. Veel aandacht is er daarbij voor de ontwikkeling van een wetenschappelijke attitude. Dit doen we door leerlingen te stimuleren de wereld tegemoet te treden met een open blik én met een kritische houding. Zie ook www.wonakademie.nl.

Technasium

Leerlingen in de havo of het atheneum kunnen deelnemen aan het Technasium. Bij het Technasium hoort het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O). Leerlingen kunnen al vanaf klas 1 deelnemen aan het Technasium en er kan ook  examen worden gedaan in het vak O&O. In het Technasium werken leerlingen in groepsverband aan projectopdrachten die dicht bij de praktijk staan. Bij het uitvoeren van de opdrachten passen leerlingen theorie toe en ontwikkelen zij vaardigheden die gevraagd worden in de beroepspraktijk of vervolgopleiding. Op deze manier worden ‘denken en doen’ aan elkaar gekoppeld. Binnen het Technasium  is de aansluiting met het bedrijfsleven en vervolgonderwijs een belangrijke component. De school heeft een moderne Technasiumwerkplaats ingericht. Zie ook www.technasium.nl.

Vmbo en mavo

Vmbo betekent voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Het vmbo kent drie leerwegen: de basisberoepsgerichte leerweg (bb), kaderberoepsgerichte leerweg (kb) en theoretische leerweg (tl). Aan het eind van het tweede leerjaar kiest een leerling die naar 3 vmbo bb of kb gaat een sector en een leerweg die het beste bij hem/haar past. Leerlingen die het diploma behalen in de basisberoepsgerichte leerweg hebben een mooie praktische aansluiting op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo, niveau 2). Met een kaderberoepsgericht diploma hebben leerlingen ook een goede praktische aansluiting op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo, niveau 3 en 4)

Mavo betekent middelbaar algemeen vormend onderwijs. Mavo is de naam die op Simon Vestdijk wordt gebruikt om de theoretische leerweg van het vmbo aan te duiden. Na de tweejarige brugperiode kunnen leerlingen doorstromen naar de bovenbouw van de mavo. Ze krijgen aan het einde van leerjaar twee de keuze de theoretische of gemengde leerweg te volgen.

In de derde klas krijgt de leerling te maken met zowel verplichte vakken als keuzevakken. De mavo zorgt voor een goede aansluiting op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo, niveau 4) en op de havo.

De verdeling in het vmbo van de sectoren en de leerwegen over de beide locaties kunt u vinden in de schoolgids.

Havo/Atheneum

Een veel gebruikte naam voor het onderwijs in de bovenbouw van havo en atheneum is de tweede fase. De tweede fase kenmerkt zich doordat leerlingen steeds meer worden begeleid naar zelfstandigheid. Leerlingen werken vanuit een gekozen vakkenpakket passend binnen de vier profielen:

  • cultuur en maatschappij
  • economie en maatschappij
  • natuur en gezondheid
  • natuur en techniek.

De veranderende leerling, de eisen van de vervolgopleiding en bovenal de zich voortdurend ontwikkelende en andere eisen stellende maatschappij maken dat het accent van het onderwijs binnen de sector havo/atheneum wordt verbreed. Naast het verwerven en verwerken van kennis, zijn ook het aanleren van vaardigheden zoals zelfstandig leren, informatieverwerking, samenwerken, problemen oplossen en onderzoek doen van belang voor de verdere ontwikkeling van de leerling.