Biet the challenge op RSG Simon Vestdijk
21-12-2022

Deze week bruist het volop rondom de practicumruimte in het scheikundelokaal van RSG Simon Vestdijk. De spanning en onderlinge strijd tussen leerlingen is duidelijk voelbaar. En dat is niet voor niks. In deze week voor de kerstvakantie zijn alle derde klassen mavo, havo en vwo bezig met een project rondom suikerbieten: biet the challenge! De klassen gaan met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk suiker uit suikerbieten te halen.
Proces
tot het komen van suiker
Maandagochtend
zijn de leerlingen begonnen met een aantal bieten per klas en als het allemaal
netjes uitgevoerd wordt hebben ze woensdagochtend suiker. Aan het eind van het
project wordt per klas gekeken welke groep het hoogste percentage suiker eruit
weet te halen. De leerlingen halen op maandag suiker uit de bieten met behulp
van een sappan. Ze snijden de bieten in zo klein mogelijke stukjes en laten het
suiker oplossen. Dinsdag verwerken ze dit tot een stroopachtige substantie en
laten dit kristalliseren. Hierdoor kunnen ze op woensdag bepalen hoeveel gram
suiker ze hebben opgehaald. De klas die het meest nauwkeurig gewerkt heeft zal
de hoogste opbrengst hebben.
Koppeling
theorie en praktijk
De leerlingen
vullen hun gegevens in op een grote poster voor overzicht. Hierdoor wordt er
een expliciete koppeling gemaakt tussen de theorie die de leerlingen in de
afgelopen tijd hebben gehad en praktijk. Docent scheikunde, Anke Heijne, kijkt
met gepaste trots naar het project: “De theorie begint veel meer te leven voor
ze. Door het competitie-element worden leerlingen daarnaast echt uitgedaagd.” De
leerlingen van RSG Simon Vestdijk leren de lesstof toe te passen, zijn aan de
slag met praktische vaardigheden en gebruiken dit weer in opdrachten. Het laat
de leerlingen zien welke toepassingen er in het dagelijks leven zijn voor
scheikunde en geeft inzicht in suiker. Het blijkt dat veel leerlingen voor het
project geen idee hadden waar suiker vandaan komt of hoe het gemaakt wordt. Dat
proces staat voor hen helemaal uitgewerkt, en door er zelf in te duiken en er
mee aan de slag te gaan wordt het voor de leerlingen veel duidelijker.
Belangrijk
voor vervolgonderwijs
Biet the
challenge is opgezet door de hele sectie scheikunde, die naast Anke Heijne
bestaat uit Nikita Judkins. Voor de sectie betekende dit project de nodige
voorbereiding. Hierbij is ook goed gekeken naar de aansluiting qua kennis en
vaardigheden voor de hogere leerjaren en het vervolgonderwijs. De sectie kijkt met grote tevredenheid terug
op het project. Anke Heijne: “De
leerlingen
krijgen met het project ook een idee wat ze met scheikunde kunnen na de
middelbare school. Super dat een aantal leerlingen aangeven interesse te hebben
in scheikunde.” Alle leerlingen hebben hard gewerkt en kunnen na een leuk,
leerzaam project met een nieuw opgedane kennis beginnen aan de kerstvakantie.
